Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică națională, gratuită și confidențială dedicată seniorilor din România, a înregistrat pe parcursul anului 2019 aproape 10.000 de apeluri, iar peste 1.200 de vârstnici au fost beneficiari unici ai serviciilor de informare, consiliere sau socializare.

Desfășurat de Fundația Regală Margareta a României de patru ani, Telefonul Vârstnicului este o soluție la problema îmbătrânirii populației, care vizează creșterea calității vieții persoanelor peste 65 de ani.

Din analiza interacțiunilor telefonice, reiese că 43% dintre vârstnicii care apelează Telefonul Vârstnicului locuiesc singuri, iar majoritatea apelanților (25%) au între 70-80 de ani. Cea mai mare parte a apelurilor, circa 70%, vine de la persoane din mediul urban, din toate regiunile țării.

Principalul motiv pentru care persoanele de vârsta a treia apelează Telefonul Vârstnicului este nevoia lor de informații practice și utile despre diverse servicii dedicate lor (37%), urmată îndeaproape de cererea de îngrijire la domiciliu sau sprijin practic, venită din partea vârstnicilor cu diverse grade de dependență (30%). Dintre seniorii care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2019, 8% au avut nevoie de sprijin emoțional și socializare.  

Asistenții sociali care lucrează pentru acest serviciu le oferă apelanților îndrumare către instituții specializate din comunitatea lor sau soluții pentru alinarea singurătății, într-un mod intergenerațional. Una dintre concluziile interacțiunilor cu persoanele vârstnice este că factorii principali care limitează accesul acestora la informație sunt izolarea, discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere, dar și dificultățile de adaptare la societatea comunicațională tot mai avansată.

„Majoritatea celor care apelează Telefonul Vârstnicului solicită diverse informații. Cei mai mulți dintre vârstnici nu au posibilitatea sau nu știu să folosească mijloacele moderne de informare, așa că se confruntă cu o lipsă acută de cunoștințe de care au nevoie în viața de zi cu zi. Ei nu cunosc tipurile de servicii la care au dreptul, nu știu ce să solicite și cui să se adreseze. Cu ajutorul bazei noastre de date, vârstnicii sunt direcționați spre instituții private sau de stat, în funcție de caz. În plus, pentru că odată cu vârsta înaintată se diminuează și capacitatea de autoîngrijire, apelanții de la Telefonul Vârstnicului solicită sprijin practic, ajutor la activitățile casnice, supraveghere specializată, însoțire la diferite activități, informații medicale, despre cămine pentru vârstnici și despre procedura de instituționalizare” – Roxana Molocea, coordonator Telefonul Vârstnicului.

Peste 600 de persoane au folosit serviciul de reapelare săptămânală oferit de Telefonul Vârstnicului în ultimii patru ani. Serviciul este operat de 25 de voluntari specializați și oferă un partener constant de conversație vârstnicilor afectați de singurătate, împlinind astfel nevoia lor de socializare. Un alt serviciu complementar este TeleClubul Seniorilor, dedicat celor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că ei nu se pot deplasa. Prin TeleClubul Seniorilor, aceștia pot să se conecteze și să discute cu alți vârstnici. Peste 50 de sesiuni de discuții au fost organizate pe diverse teme, încurajând seniorii să participe la conversații, să interacționeze, să schimbe impresii. 

Telefonul Vârstnicului a apărut pentru mine ca un cadou (…). Treceam printr-o perioadă de mare cumpănă, iar Telefonul Vârstnicului mi-a fost de mare folos și a ajutat la reabilitarea mea psihică și fizică. Mi-a dat putere să lupt. M-am bucurat foarte tare când am văzut că sunt sunată înapoi și mai ales, în fiecare săptămână. – doamna Maria, beneficiar Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă. De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 40.000 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 7.100 de apelanți unici.

Telefonul Vârstnicului a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România la Gala Societății Civile din 2019.

Peste 3,6 milioane de persoane din România au vârsta peste 65 de ani, conform raportului INSSE de la 1 ianuarie 2019, iar îmbătrânirea accelerată a populației este un fenomen major la nivel mondial. Ritmul îmbătrânirii populației este alarmant, plasând țara noastră pe locul 2 în topul țărilor europene.

Despre Fundaţia Regală Margareta a României

Fundația Regală Margareta a României este una din organizațiile neguvernamentale de elită din România, care contribuie la dezvoltarea societății civile prin programe sociale și educaționale. Cu o activitate de 30 de ani, Fundația sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. Fundația Regală Margareta a României este printre puținele organizații care semnalează fenomenul de îmbătrânire a populației și efectele iminente asupra societății, propunând soluții practice pentru a crește calitatea vieții persoanlor vârstnice. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.frmr.ro și www.telefonulvarstnicului.ro.

Niciun comentariu
Scrie Cancel
Comments to: Telefonul Vârstnicului semnalează că izolarea socială a persoanelor vârstnice devine din ce în ce mai pronunțată

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.